Forum Witch i Narnia Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
Witch i Narnia
Witamy w Heatherfield i Narnii!
 KMK (Klub miłośniczek książek) Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:39, 13 Gru 2007 Powrót do góry

KMK to Klub Miłośników Książek.

Prezes: Ja! (Will)
Sekretarz: czekam na zgłoszenia do tej roli.

Sekretarz będzie pełnił funkcję... hmm... jak to określić? Będzie wyszukiwał informacji o ciekawych książkach, które powinniśmy przeczytać. Może zaczniemy od Narnii. Ja, czyli prezes, też będę coś umieszczać. Czekam na zapisy do klubu.


Ostatnio zmieniony przez Will dnia Czw 14:03, 28 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:43, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Lew, czarownica i stara szafa
Pierwszy tom cyklu Opowieści z Narnii. Rok 1940, Wielka Brytania. Piotr, Zuzia, Edmund i Łucja, rodzeństwo Pevensie, zostają ewakuowani z bombardowanego Londynu na wieś, do wielkiego, starego domu, zamieszkanego przez tajemniczego Profesora Kirke. Pewnego dnia, podczas zabawy w chowanego, Łucja odkrywa przejście do innego świata, które znajduje się w starej szafie w jednym z pokojów. Tam spotyka fauna Tumnusa, który zaprasza ją do swojego domu na podwieczorek i opowiada o Narnii, krainie mówiących zwierząt, karłów, olbrzymów i smoków, którą przed stu laty zawładnęła okrutna Biała Czarownica, która spętała całą krainę czarem wiecznej zimy. Od tamtego czasu wszyscy żyją w ciągłym strachu przed gniewem strasznej Królowej. Tumnus wyznaje Łucji, że otrzymał rozkaz uwięzienia każdego ludzkiego dziecka, które spotka. Łucja była pierwszym człowiekiem, jakiego spotkał, ale nie ma serca wydawać ją Czarownicy. Tumnus ukradkiem odprowadza Łucję do wejścia do szafy. Kiedy Łucja wraca do domu, nikt nie wierzy w jej historię; szczególnie podłym okazuje się Edmund, który bezlitośnie dokucza siostrze. Wkrótce potem Edmund znajduje przejście do narnijskiej krainy. Spotka tam Białą Czarownicę, która udaje miłą i przyjacielską i, częstując Edmunda ptasim mleczkiem, zatruwa serce chłopca. Nakłania go, by przyprowadził rodzeństwo; Czarownica wie bowiem o pradawnej przepowiedni, według której dwie ludzkie kobiety i dwóch ludzkich mężczyzn strąci Białą Królową z tronu i położy kres jej czarnej magii. Wkrótce potem cała czwórka rodzeństwa pojawia się w Narnii - i rozpoczyna się zaciekła walka Dobra ze Złem: po jednej stronie Biała Czarownica i złe duchy Narnii, po drugiej czworo dzieci i dobre stworzenia, którym przewodzi wszechpotężny Aslan.


Ostatnio zmieniony przez Will dnia Czw 17:44, 13 Gru 2007, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:45, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Książę Kaspian
Drugi tom cyklu Opowieści z Narnii, tym razem śledzimy losy księcia Kaspiana, którego wuj Miraz - uzurpator na tronie Narnii, rządzi krajem w sposób niezgodny z jej odwiecznymi prawami. Propaganda głosi, że wszelkie mówiące zwierzęta to wymysł wyobrażni a lew Aslan nigdy nie istniał. Kaspian jednak ciągle wierzy w "Starą Narnię". Ucieka z zamku, kiedy wykrywa spisek na swoje życie. Szczęśliwym trafem dociera do dzikich istot, starych mieszkańców Narnii – postanawia bronić prawdy i razem ze swoimi poddanymi odzyskać należny mu tron. Tymczasem w ruinach Ker-Paravelu, na zarosłej gęstym lasem wyspie pojawiają się dzieci: Piotr, Zuzanna, Edmund i Łucja. Wśród pozostałości po zamkowych komnatach odnajdują swoje artefakty i zbroję, są gotowi wesprzeć Narnię w potrzebie, tylko jak? gdzie i kiedy? I tym razem z pomocą przychodzi Aslan. Dzieci wraz z Kaspianem muszą stawić czoła złu, przywrócić piękno i radość krainie mówiących zwierząt i ludzi.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:47, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Podróż Wędrowca Do Świtu
Trzeci tom cyklu Opowieści z Narnii. Łucja, Edmund oraz ich nieznośny kuzyn Eustachy za pomocą magicznego obrazu przenoszą się na pokład "Wędrowca do Świtu", gdzie ponownie spotykają młodego księcia Narnii - Kaspiana. Muszą pomóc mu w próbie odnalezienia dawno zaginionych przyjaciół ojca, baronów narnijskich, który uzurpator Miraz wysłał na morze. W tym celu rozpoczynają pełną przygód podróż aż na "ostateczny wschód". Po drodze kolejno odwiedzają: Samotne Wyspy, na których Kaspian detronizuje Gubernatora Gumpasa i znosi niewolnictwo; Smoczą Wyspę, na której w tajemniczych okolicznościach jeden z członków załogi zostaje przemieniony w smoka, a następnie odczarowany; Spaloną Wyspę; Wyspę Złotej, lub też Smiertelnej Wody, na której mieści się jezioro o magicznych właściwościach; Wyspę Głosów, lub też Łachonogów, zamieszkaną przez tajemniczego czarodzieja Koriakina i jego niezwykłych, nieco zwariowanych poddanych; Ciemną Wyspę, na której spełniają się najgorsze sny, aż w końcu docierają do Wyspy Ramandu, początku Końca Świata. Dalej jest już tylko coraz jaśniej i bliżej krainy Aslana...
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:49, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Srebrne krzesło
Pewnego dnia Eustachy Scrubb i jego szkolna koleżanka Julia Pole, zostają wezwani przez Aslana do magicznej krainy Narnii z misją odnalezienia zaginionego od dziesięciu lat, królewicza Narnii - Riliana. Jest on synem Kaspiana X, z którym zaprzyjaźnił się Eustachy podczas podróży "Wędrowca do Świtu" na koniec świata. Dzieci podejmują się zadania i wraz z błotowijem, Błotosmętkiem (dziwne stworzenie z Narnii- wysokie, bardzo chude o ziemistej Srebrne Krzesłoórze i błonach między palcami) próbują go odnaleźć. Po wielu dniach wędrówki dochodzą do Starożytnego Miasta Olbrzymów i odnajdują Riliana w podziemnym królestwie złej czarownicy. Rzuciła ona na niego urok, który działa w następujący sposób: Rilian nie pamięta swej przeszłości i ślepo ufa czarownicy będac powolnym narzędziem w jej ręku - czarownica pragnie zaatakować jeden z krajów Nadziemia (chodzi prawdopodobnie o Narnię)."Musicie zrozumieć, drodzy przyjaciele, że nie wiem o sobie nic, nie wiem kim jestem i Srebrne Krzesłoąd przybyłem do Ciemnego Świata". (C. S. Lewis "Srebrne krzesło", Media Rodzina of Poznań 1997, S.154). Tylko przez jedną godzinę w nocy Rilian jest świadom tego kim jest i, że jest więzniem czarownicy. Ażeby podczas ataku szału nie zdołał uciec przywiązany jest do srebrnego krzesła. W końcu dzieci odczarowują księcia,(wypowiada on imię Aslana, zostaje przez dzieci uwolniony i niszczy przeklęte srebrne krzesło) zabijają złą czarownicę i wracają na dwór Króla Kaspiana X, który umiera. Ostatnią osobą, którą zobaczył przed śmiercią był jego syn. Rilian został królem Narnii, a dzieci wróciły do swoich domów.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:52, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Koń i jego Chłopiec
Akcja książki rozgrywa się w Narnii i w krajach sąsiadujących z nią za czasów jej pierwszych królów Piotra, Zuzanny, Edmunda i Łucji. Daleko za Narnią w ubogiej chatce rybaka mieszka chłopiec o imieniu Szasta. Pewnego dnia do ich chatki przybywa mężczyzna na pięknym koniu i pod nieobecność Szasty próbuje go kupić do niewoli. Chłopiec przez przypadek podsłuchuje rozmowę i postanawia uciec. Wymyślił, że ucieknie na koniu mężczyzny. Gdy wchodził do stajni koń do niego przemówił. Powiedzaiał, że nazywa się Bri i został schwytany do niewoli, gdy był młody. Koń pochodził z Narnii, bo tylko w tej krainie zwierzęta potrafią mówić. Razem uciekli do Narnii.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:54, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Siostrzeniec Czrodzieja
Książka opisuje stworzenie Narnii przez Aslana, w czym uczestniczą Digory Kirke i Pola Plummer. Jest to tak jakby pierwsza częśc "Narnii". Dowiadujemy się, jak powstała. Jak w poprzednich częściach jest nawiązanie do Biblii (Stworzenie Narnii przez Aslana, możemy porównac do stworzenia Świata przez Boga) W przedostatnim tomie pt. "Siostrzeniec czarodzieja" Pola Plummer i jej kolega Digory Kirke dzięki magicznym pierścieniom wuja Andrzeja zostają przeniesieni do "Lasu pomiędzy światami" Srebrne Krzesłoąd przechodzą do zrujnowanego kraju Charnu gdzie Digory nieświadomie budzi do życia złą królową Jadis. Potem po krótkiej wizycie na Ziemi razem z wujem Andrzejem, dorożkarzem i jego koniem trafiają do miejsca w którym Aslan stwarza Narnię. Na końcu Digory wychodzi zwycięsko z próby dostarczenia Aslanowi owocu zaczarowanej jabłoni z którego wyrasta Drzewo chroniące Narnię, które zosstało nazwane Drzewem Opieki.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:55, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Ostatnia Bitwa
W książce tej siedmiu ludzi: Digory Kirke, jego przyjaciółka Pola Plummer, Piotr, Edmund i Łucja Pevensie, Eustachy Klarencjusz Scrubb i Julia Pole zostają przywołani do Aslana, aby zaprowadzić pokój w Narnii. Pomagają oni odzyskać owemu kraju niepodległość i wyzwolić go z mocy sił Kalormenu. Na koniec trafiają oni do Krainy Aslana, do prawdziwej Narnii, a kraj, do którego dotychczas przybywali okazał się tylko odzwierciedleniem, cieniem prawdziwej Narnii. Narnia, świat kończy się. Rodzice rodzeństwa Pevensie giną, a powyższa siódemka trafia do Krainy Aslana na zawsze.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Czw 17:56, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Źródło: Wikipedia. Jeśli widzicie błędy, mówcie. Nie jestem pewna co do tego, że w ostatniej części rodzice Pevensie umierają.

Will napisał:
Rodzice rodzeństwa Pevensie giną, a powyższa siódemka trafia do Krainy Aslana na zawsze.


Ostatnio zmieniony przez Will dnia Czw 17:58, 13 Gru 2007, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Zuzanna
Zwycięzca Pierwszej Rundy Konkursu



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Z Narnii

PostWysłany: Czw 18:09, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Nie chcę być sekretarzem, ale chętnie się zapiszę.

Nie widzisz błędów? Bo to w końcu Wikipedia Wink
A w Wikipedii często głupoty piszą. Napisz, jak coś.
W.


Nie, raczej nie widzę błędów. Jak coś zauważę, to napiszę.
Zobacz profil autora
Agunia
Zwycięzca Drugiej Rundy Konkursu



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Wyobraźni!

PostWysłany: Czw 18:12, 13 Gru 2007 Powrót do góry

Ja też nie chcę być sekretarzem, ale mogę się do klubu zapisać.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Pią 19:31, 14 Gru 2007 Powrót do góry

Lista zapisanych osób:
1.Will
2.Zuzanna
3.Agunia
Wybacz, Aguniu, że jesteś trzecia, ale... zapisałaś się trzecia Smile


Ostatnio zmieniony przez Will dnia Pią 19:31, 14 Gru 2007, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Laura
Zwycięzca Konkursu



Dołączył: 01 Wrz 2007
Posty: 528
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Marzeń

PostWysłany: Pią 21:40, 14 Gru 2007 Powrót do góry

Ja też chce tu być.


Zdanie zaczyna się z dużej litery, a kończy kropką.
W.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Pon 20:40, 17 Gru 2007 Powrót do góry

OK, już jesteś.
Zobacz profil autora
Laura
Zwycięzca Konkursu



Dołączył: 01 Wrz 2007
Posty: 528
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Marzeń

PostWysłany: Pon 20:42, 17 Gru 2007 Powrót do góry

Ale fajowo i cool i wogóle!
Zobacz profil autora
Zuzanna
Zwycięzca Pierwszej Rundy Konkursu



Dołączył: 09 Gru 2007
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Z Narnii

PostWysłany: Wto 18:17, 18 Gru 2007 Powrót do góry

Ja bym chciała się spytać, jaka następna ciekawa książka nas czeka?
Proponuję Złoty Kompas, bo byłam tydzień temu w kinie na tym, a podobno jest książka, 3 cześci. Nie wiem, jakiego autora, więc nie moge pozyczyc z biblioteki!
Zobacz profil autora
Laura
Zwycięzca Konkursu



Dołączył: 01 Wrz 2007
Posty: 528
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Marzeń

PostWysłany: Wto 18:31, 18 Gru 2007 Powrót do góry

A no właśnie!!
Jaka jest następna książka,co??
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Wto 18:43, 18 Gru 2007 Powrót do góry

No niech będzie ten Złoty Kompas!
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Wto 19:52, 18 Gru 2007 Powrót do góry

Mroczne Materie (ang. His Dark Materials) jest trylogią napisaną przez znanego brytyjskiego autora fantasy Philipa Pullmana. Srebrne Krzesłołada się ona z Zorzy Północnej (wydanej w roku 1995; w Ameryce Północnej pod nazwą Złoty Kompas), Magicznego Noża (rok 1997) i Bursztynowej Lunety (rok 2000). Całość opublikowano w Wielkiej Brytanii także jako jednotomową powieść zatytułowaną po prostu Mroczne Materie.

Trylogia opowiada o losach Lyry Belacqua i Willa Parry - dwóch głównych bohaterów. Akcja Srebrne Krzesłołada się z dwóch wątków - głównego opowiadającego o wędrówce głównych bohaterów przez wieloświat równoległych wymiarów, i wątku epickiego traktującego o zmaganiach pomiędzy światem ziemskim i niebiańskim. Rozpoczyna się ona tomem zatytułowanym Zorza Północna, w której występuje wiele unikalnych, fantastycznych elementów świata przedstawionego, takich jak niedźwiedzie pancerne i dajmony, a także znanych z innych książek na przykład wiedźmy. W trakcie rozwoju akcji, wydarzenia nabierają alegorycznych znaczeń, przedstawiając pojęcia zaczerpnięte z szerokiego zakresu dziedzin takich jak np. fizyka kwantowa, teologia (symbolika biblijna) lub filozofia religii.

Mimo, że serię napisano z myślą o młodzieży, jest ona także chętnie czytana przez dorosłych.
Umiejscowienie [edytuj]
Akcja trylogii przebiega w wieloświecie przemieszczając się pomiędzy wieloma alternatywnymi wymiarami. Świat przedstawiony w Zorzy Północnej podobny jest do naszego; jego społeczeństwo odzwierciedla XIX wiek - erę wiktoriańSrebrne Krzesłoą z modą wówczas panującą, a także technologią opartą głównie na energii pary. Można spekulować, iż w tym świecie nigdy nie doszło do Reformacji - opisane jest, iż Jan Kalwin wybrany został na papieża. Kościół (nazwany tam Magisterium) kontroluję wszelkie państwa zachodu (i prawdopodobnie całą planetę). W Magicznym Nożu akcja ma miejsce w naszym świecie, a także innym (również podobnym do naszego) nazwanym Cittàgazze, od nazwy głównego miasta tego wymiaru. Cittàgazze jest rozdrożnią, umożliwiającą przemieszczanie się pomiędzy wieloma innymi wymiarami wieloświatu. Natomiast akcja Bursztynowej Lunety ma miejsce w wachlarzu różnorodnych światów, często zamieszkanych przez niezwykłe, baśniowe stwory lub całkowicie pustych, w których wszelkie życie wyginęło ze względu na niekorzystne warunki.

Definiującym aspektem opowieści jest koncepcja dajmonów. W kilku wymiarach przestrzeni, w których rozgrywa się akcja, włączając w to ten, w którym urodziła się główna bohaterka - Lyra Belacqua - manifestacją duszy, towarzyszącej każdemu człowiekowi przez całe jego życie, jest zwierzęco kształtny dajmon. Są one powiązane z człowiekiem tak silnie, iż samo oddalenie się od siebie może doprowadzić do śmierci obojga. Dajmony zazwyczaj rozmawiają jedynie z ludźmi których (jako dusze) są częścią, jednakże bez żadnej trudności mogą się także komunikować z innymi dajmonami, lub nawet ludźmi. W trakcie dzieciństwa, dajmony mogą zmieniać swoją postać, ukazując aktualny stan emocjonalny człowieka, lecz wraz z dorastaniem, ich postać stabilizuje się - przyjmują one jedną stałą formę, tym samym ujawniając prawdziwą naturę i osobowość swego właściciela. W trakcie akcji powieści dowiadujemy się, że możliwe jest oddzielenie człowieka od dajmona przy użyciu ostrza wykonanego z tytanu i manganu. Gilotyna stworzona ze stopu tych metali używana była w Bolvangarze - ośrodku magistratury - w celach badawczych, lub też jako forma tortury wykorzystywana przez Skraelingów. Rozdzielenie ma duży współczynnik śmiertelności, jednakże, jeżeli się powiedzie, człowiek wraz ze swoim dajmonem stają się obojętnymi na świat, posłusznymi każdemu rozkazowi zombi. Samo odcinanie uwalnia ogromne ilości energii. W trakcie powieści wykorzystywana jest ona na przykład przez Lorda Asriela do otwarcia wielkich wrót do innego wymiaru.

Samego poziomu rozwoju technologicznego świata Lyry nie możemy dokładnie ocenić. Na pierwszy rzut oka wydaje się on zacofany, lecz po dłuższym przyjrzeniu się okazuje się, że w wielu dziedzinach wiedzy jest on porównywalny do naszego, bądź nawet go przewyższa. Jako dowód podać możemy, iż w świecie Lyry ludzie posiadają podobne naszym informacje na temat podstaw mechaniki klasycznej, choć nauka zajmująca się tym zagadnieniem w ich świecie nie nazywa się fizyką, lecz teologią eksperymentalną - czyli jest de facto ściśle związana z religią, a przez to ograniczona jej dogmatami. W Bursztynowej Lunecie natomiast używana jest broń znacznie przewyższająca nasze możliwości technologiczne. Wykorzystuje ona DNA jako system namierzania, dzięki temu pozwala wystrzeliwać do celów znajdujących się niezwykle daleko od samego działa, nawet do osób znajdujących się w innych wymiarach. Nie powoduje ona wybuchów, lecz zapadnięcie się materii do otchłani - trafiona nią osoba doznaje losu gorszego od śmierci. Z innych niezwykłych wynalazków wymienić możemy Statek Intencyjny - kierowany samą myślą pojazd uzbrojony w niezwykle potężne działa (choć nie musi być to wymysł naukowców ze świata Lyry - wehikuł ten pierwszy raz poznajemy w innym wymiarze).


Skrót fabuły [edytuj]

Zorza Północna/Złoty Kompas [edytuj]
W Zorzy Północnej (wydanej w Ameryce Północnej pod nazwą Złoty Kompas), bohaterka, Lyra Belacqua, młoda dziewczyna wychowana w Kolegium Jordana, zamkniętym środowisku akademickim znajdującym się w Oksfordzie, i jej dajmon Pantalaimon, dowiadują się o istnieniu Pyłu, dziwnej nowo odkrytej cząstce elementarnej, uznawanej przez Magisterium za dowód na grzech pierworodny. Pył jest materią przyciągną przez wszelkie inteligentne formy życia, choć badania nad nim wykazują, iż jest słabiej oddziałuje z małymi dziećmi, jak sądzi kościół, z powodu ich niewinności. W celu empirycznego dowiedzenia tego faktu porywane są dzieci z całego świata. Wywozi się je daleko na północ i przeprowadza się potworne doświadczenia, cała sprawa zachowywana jest jednak w tajemnicy przez dostojników kościelnych. Lyra i Pantalaimon wyruszają na północ w celu uratowania ich najlepszego przyjaciela Rogera Parslow i innych dzieci z tej niebezpiecznej sytuacji, w ich działaniach pomagają im Panserbjørne (niedźwiedź pancerny) Iorek Byrnison, John Faa i Ojciec Coram przywódcy zgromadzenia cygańskiego, aeronauta Lee Scoresby i wiedźma Serafina Pekkala. Po zmaganiach z niedźwiedziami pancernymi, wiedźmami, tatarami i wygraniu wielu potyczek, Roger zostaje zabity przez Lorda Asriela, ojca Lyry, w jego udanym eksperymencie stworzenia mostu łączącego wymiary. Lord Asriel i Lyra wraz Pantalaimonem przechodzą przez most osobno w celu poszukiwania źródła Pyłu, nieświadomi iż przyczynią się do powstrzymania kościoła przed jego zniszczeniem i wplątani zostaną w epicką wojnę między niebem a ziemią.


Magiczny Nóż [edytuj]
W Magicznym Nożu, Lyra przeszedłszy przez most między wymiarowy trafia do Cittàgazze, świata którego mieszkańcy odkryli sposób na przemieszczanie w wieloświecie wiele lat przed wydarzeniami opisanymi w trylogii. Niestety poprzez lekkomyślne korzystanie z tej technologii, sprowadzili oni na siebie zagładę - Spektra - istoty stworzone z materii otchłani, głodne ludzkich uczuć. Dzieci były na nie odporne, lecz dorośli przy spotkaniu z nimi stawali się obojętni na cały świat, pozbawieni duszy. W tym świecie Lyra poznaje Willa Parry, dwunastoletniego chłopca pochodzącego z naszego świata, który natknął się na Cittàgazze, gdy uciekał obwiniony przez władzę za zabójstwo człowieka (choć uczynił to w obronie swojej chorej na schizofrenię matki) w poszukiwaniu swojego dawno zaginionego ojca. Staje się on właścicielem tytułowego Magicznego Noża, narzędzia wykutego ponad 300 lat temu przez naukowców z Cittàgazze, z tych samych materiałów co srebrna gilotyna (wykorzystywana w Bolvangarze). Nóż ten ma dwa ostrza - jedno służące do wycinania w czasoprzestrzeni wrót do innych wymiarów, drugie natomiast umożliwiające łatwe przecinanie wszelkiej, nawet najtwardszej, materii. Po spotkaniu z wiedźmami ze świata Lyry, młodzi bohaterowie podróżują dalej, spotykając na swej drodze m. in. ojca Willa, który pod zmienionym nazwiskiem przebywał w świecie Lyry. Niestety ginie on prawie natychmiast po spotkaniu z synem. Niedługo po tym Lyra porwana zostaje przez przez swoją matkę Panią Coulter, agentkę Magisterium, która poznała przepowiednię mówiącą o tym, iż jej córka stanie się następną Ewą. Will nie pozostaje jednak osamotniony. Odnajduje go para zbuntowanych aniołów Baruch i Balthamos, przez których zostaje wciągnięty w spór z Autorytetem - pierwszym aniołem który ozwał się stworzycielem świata, Bogiem.


Bursztynowa Luneta [edytuj]
W Bursztynowej Lunecie Will stara się zignorować pomagającą mu parę aniołów i ruszyć na pomoc swojej przyjaciółce Lyrze. Pomagają mu w tym mała dziewczynka o imieniu Ama, król niedźwiedzi pancernych Iorek Byrnison i dwaj szpiedzy Lorda Asriela, pochodzący z rasy Gallivespian (małych ludzi), Kawaler Tialys i Lady Salmakia. Z ich pomocą udaje mu się uratować Lyrę z jaskini w której była ukryta przez swoją matkę. Następnie wędrują ku krainie zmarłych by uzyskać dla Lyry przebaczenie jej dawnego przyjaciela Rogera Parslow, za którego śmierć dziewczynka się obwinia. Gdy tam przebywają okazuje się, że dusze ludzi uwięzione tam zostały przez Autorytet, samozwańczego boga. Ratują je wiec od wiecznej śmierci tworząc przy pomocy noża Willa przejście do innego wymiaru. Tam trafiają na Mary Malone, naukowca którego Lyra, gdy przebywała w naszym świecie, poprosiła o pomoc w odkryciu natury Pyłu (lub, jak był on nazywany przez doktor Malone, Ciemną Materią). Przebywając tam pani doktor zaprzyjaźnia się z zamieszkującymi tamten świat inteligentnymi istotami zwanymi Mulefa. Dzięki zawartej znajomości udaje się jej także odkryć pochodzenie Pyłu, inteligentnych cząsteczek posiadających samoświadomość. W tym samym czasie Lord Asriel wraz z Panią Coulter, którą miłość do córki nawróciła na właściwą drogę, łączą siły by pokonać Metatrona, Regenta Niebios, następcę Autorytetu. Giną oni w walce ostatecznie pokonując przeciwnika. Autorytet umiera, w pewien sposób samobójczą, śmiercią w czasie wielkiej potyczki między rebeliantami, a armią niebios.


Główne postaci [edytuj]
Lyrę Belacqua poznajemy jako burzliwą, chudą, dwunastoletnią chłopczycę z ciemnoblond włosami, wychowaną w Kolegium Jordana w Oksfordzie. Szczyci się ona ze swej umiejętności psocenia, szczególnie ze zdolności do kłamania w żywe oczy, która wielokrotnie pomaga jest w jej przygodach, i dzięki której otrzymuje imię Złotousta od Iorka Byrnisona króla niedźwiedzi pancernych. Stałym towarzyszem jej podróży jest Pantalaimon, jej dajmon, który ostatecznie przybiera postać Kuny.
Will Parry jest niezwykle praktycznym i świadomym moralnie dwunastolatkiem, mieszkańcem naszego świata który staje się w pewnym momencie posiadaczem Magicznego Noża. Jest bardzo niezależny i odpowiedzialny jak na swój wiek. Spowodowane jest to tym, iż przez wiele lat musiał opiekować się swoją upośledzoną umysłowo matką. Jest też silny jak na swój wiek, posiada także niezwykłą umiejętność nie rzucania się w oczy, którą wielokrotnie wykorzystuje w czasie podróżowania z Lyrą. Na koniec powieści odnajduje on swojego dajmona, Kirjavę, której stałą postacią staje się kot.
Marisa Coulter jest nadzwyczaj piękną, wpływową, byłą kochanką Lorda Asriela, matką Lyry. Służy ona jako agentka magistraturze, porywając dzieci które następnie poddawane zostają potwornym badaniom, których celem jest odkrycie natury Pyłu. Ma krótkie, czarne (w filmie blond) włosy, wąSrebrne Krzesłoą talię, wygląda na młodszą niż jest w rzeczywistości. W trzecim tomie porywa ona Lyrę i przetrzymuje ją wbrew jej woli w jaskini, w stanie śpiączki, by nie mogła uciec, prawdopodobnie w celu uratowania jej od przeznaczonego jej losu. Dalej w powieści jednak postanawia odejść z Magistratury i stanąć u boku Lorda Asriela po stronie rebeliantów. Wykorzystując swoją umiejętność kierowania ludźmi pomaga ona swemu dawnemu kochankowi w zniszczeniu Metatrona, rzucając się we trójkę do otchłani. Jej dajmon (którego imię nie jest wymienione w trylogii, lecz z adaptacji radiowej przygotowanej przez Philipa Pullmana dla BBC dowiadujemy się, iż zwał się on Ozymandias), jest małpą o złotym kolorze sierści, z tendencją do nienawiści. Mimo, iż często porozumiewa się on z Panią Coulter, rzadko cokolwiek mówi na głos.
Mary Malone jest fizykiem, byłą zakonnicą z tego samego świata co Will. Jej badania nad Pyłem (który nazywano Ciemną Materią, Cząsteczkami Cienia lub Mroczną Materią w jej świecie) zaangażowały ją w przygodę Lyry. Przez pewien czas zamieszkuje z ludem Mulefa i konstruuje z ich pomocą Bursztynową Lunetę, w celu poznania przyczyny znikania Pyłu. Mary opowiada Lyrze i Willowi historię swej dawno utraconej miłości, odgrywając tym samym rolę węża w grze losu przeznaczonego Lyrze, powodując iż dzieci stają się dorosłe. Na koniec trzeciej części okazuje się, że ona także posiada dajmona, choć bezimiennego, posiadającego stałą postać ptaka z rodziny krukowatych - Wieszczka.
Iorek Byrnison jest masywnym pancernym niedźwiedziem który dzięki pomocy Lyry odzyskuje swoją godność, i status króla Panserbjørne. Z wdzięczności i wrażenia jakie wywarła na nim Lyra, przyrzeka jej wieczną przyjaźń i zaczyna ją nazywać Lyrą Złotoustą w uznaniu tego w jaki sposób pokonała poprzedniego niedźwiedziego władcę. W drugim tomie dzieci zwracają się do niego, jako do wielkiego kowala, z prośbą o naprawienie Magicznego Noża który uległ złamaniu. Będąc niedźwiedziem nie posiada dajmona, ale w zamian jak każdy Panserbjørne posada swoją zbroję którą sam wykonał i w którą przelał część swej duszy.
John Faa i Ojciec Coram są przywódcami rzecznych Cyganów. Gdy dzieci Cyganów zostają porwane przez Magistraturę do Bolvangaru, przygotowują oni ekspedycję ratunkową, zabierając ze sobą także Lyrę. Dajmoną Ojca Corama jest Sophonax, kotka umaszczona w kolorycie jesiennym, odrobinę większa od standardowego przedstawiciela jej gatunku, natomiast dajmoną Johna Faa jest wrona. John Faa jest imieniem często występującym w historii Cyganów naszego świata, szczególnie w balladach traktujących o tej nacji.
Lee Scoresby jest aeronautą pochodzącym z Teksasu, jego statkiem jest balon wodorowy. Pomaga on Cyganom i Lyrze w ich wyprawie na północ. Jest też przyjacielem Iorka Byrnisona. Jego dajmoną jest zajęczyca o imieniu Hester. Ginie gdy stara się powstrzymać atak nieprzyjaciół by dać czas na ucieczkę Stanislausowi Graumannowi.
Stansialus Graumann znany także jako John Parry, lub Jopari, jest ojcem Willa Parry, odkrywcą, byłym oficerem Królewskiej Marynarki. Nasz świat opuszcza gdy, będąc na wyprawie do Arktyki, odkrywa okno międzywymiarowe, prowadzące z naszego świata do tego z którego pochodzi Lyra. Gdy tam dociera, ze względu na wiedzę zdobytą w naszym świecie, staje się sławnym teologiem eksperymentalnym ściganym przez Magistraturę z powodu jego niezgodnych z dogmatami religijnymi twierdzeń, ostatecznie jednak z powodu tęsknoty za rodziną staje się szamanem tatarskim, w magii poszukując drogi powrotu do naszego świata. Pomimo tego, że nie narodził się w świecie Lyry, udaje mu się odkryć swojego dajmona, którym jest samica rybołowa nazwana Sayan Kötör. Lee Scoresby oddaje swoje życie by go uratować. Ostatecznie spotyka się ze swym synem Willem, niestety prawie natychmiast zostaje zabity przez mściwą wiedźmę, której miłość niegdyś odrzucił. Jego pseudonim prawdopodobnie jest aluzją do Stanisława Ulama, sławnego fizyka jądrowego.
Serafina Pekkala jest piękną królową czarownic z nad jeziora Inari w północnej Finlandii. Ma długie czarne włosy, piękne, jasnozielone oczy i bladą cerę. Jak każda wiedźma jest ona niezwykle długowieczna i potrafi oddalać się na bardzo duże odległości od swego dajmona, Kaisy, który występuje pod stałą postacią śnieżnego gąsiora. Wielokrotnie pomaga ona Lyrze i jej przyjaciołom np. w czasie ucieczki z Bolvangaru.
Roger Parslow jest młodym chłopcem, najlepszym przyjacielem Lyry i mieszkańcem Kolegium Jordana. Jego śmierć z rąk Lorda Asriela rozrywa czasoprzestrzeń i otwiera drogę ku innym wymiarom, dzięki której Lyra i Lord Asriel mogą podróżować w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania związane z Pyłem. Obwiniająca się o jego śmierć dziewczynka zawędrowuje wraz z Willem do zaświatów by przeprosić i uwolnić go od śmierci wiecznej. Ostatecznie udaje im się to, dzięki czemu dusze zmarłych mogą połączyć się z materią wszechświata. Jego dajmonem była Salcilia, która pomimo tego, iż nie miała stałej formy przybierała postać psa rasy terier.
Autorytet samozwańczy Bóg. Prawdą jednak jest, iż był on jedynie pierwszym aniołem. Poznajemy go pod koniec trzeciego tomu gdy jest już słaby, gdyż oddał większość swojej mocy Metatronowi, Regentowi Niebios, i oddalił się by pojmować głębsze tajemnice. Jest bardzo stary, ukazany jako delikatny, miły i naiwny, w przeciwieństwie do swego regenta który jest rządnym władzy potworem. Ostatecznie ginie gdy cząstki jego ciała rozwiane zostają przez podmuch wiatru. W śmierci odnajduje jednak spokój.

Wpływy i kontrowersje [edytuj]
Na proces tworzenia Mrocznych materii wpływ wywarły trzy dzieła: "Traktat o marionetkach" Heinricha von Kleista, prace Williama Blake'a oraz "Raj Utracony" John'a Miltona, z którego to wywyodzi się tytuł serii jak także i wiele podstawowych pomysłów[2]. W całości serii zauważyć można widoczne wpływy ateizmu i gnostycyzmu, z tego też powodu jest ona przedmiotem kontrowersji, szczególnie ze strony grup chrześcijańskich[3][4].

Wersy z Raju utraconego, księgi II, z których wziął się tytuł trylogii:

Cytat przekład autorstwa Macieja Słomczyńskiego:
...W głąb tej otchłani dzikiej, co natury

Łonem jest, mogąc być także jej grobem,
Gdyż morza, brzegów, powietrza ni ognia
Tam nie ma, wszystkie one są w zarodku
Zmieszane, walczą z sobą wiekuiście,
Chyba że Stwórca Wszechmogący zechce
Z materii mrocznych tworzyć nowe światy;
W głąb tej otchłani dzikiej Wróg przemyślny
Spoglądał chwilę, stojąc na krawędzi


Piekieł i podróż rozważając swoją...

Autor zaprzecza, by Mroczne materie miały być antytezą do Opowieści z Narnii, siedmiotomowej powieści napisanej przez C. S. Lewisa. Pullman oskarża Lewisa o zawieranie treści rażąco rasistowskich i niezwykle lekceważących wobec kobiet w powieściach przez niego napisanych.[5].

Instytucje religijne są krytykowana przez postaci występujące w powieści. Jako przykład podać możemy Rutę Skandi, wiedźmę i przyjaciółkę głównej bohaterki Lyry, nawołuje ona do walki przeciw Magisterium - głównej instytucji religijnej świata Lyry.

Sam Autorytet - istota czczona w świecie Lyry jako Bóg - ostatecznie nie okazuje się stwórcą świata, jedynie pierwszym aniołem. Trylogia nie stara się spekulować na temat tego kto, lub co mogło stworzyć znany nam świat.

Członkowie Kościoła ukazywani są zazwyczaj jako fanatycy.

Autor przedstawia chrześcijańskie niebo jako kłamstwo. W trzecim tomie miejsce, do którego trafiają ludzie po śmierci, ukazane jest jako ponura równina, na której dusze ludzi po wsze czasy cierpią dręczone przez Harpie. Zmienia się to jednak po tym, jak Lyra wraz z Willem, przy pomocy tytułowego magicznego noża, otwierają przejście prowadzące z zaświatów ku innemu wymiarowi. Tym samym uwalniają dusze zmarłych, by mogły się one rozproszyć i stać się jednością ze wszechświatem.

Jednak powieść pomimo kontrowersji większości grup chrześcijańskich doczekała się poparcia między innymi Arcybiskupa Cantenbury, Rowana Williamsa, który argumentuje, iż Pullman w swym dziele nie występuje przeciwko samemu kościołowi[6], lecz niebezpieczeństwom związanym z dogmatyzmem i wykorzystywaniem religii jako narzędzia ucisku.
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Wto 19:53, 18 Gru 2007 Powrót do góry

Tadam!
Hihihihithithihithi
Dostałam ataku smiechu!
Czy chcieliście tyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyle?
To trylogia, napisana przez Philipa Pullmana.
Są to:
Zorza Połnocna,
Magiczny Nóż,
Bursztynowa Luneta.


Ostatnio zmieniony przez Will dnia Wto 19:55, 18 Gru 2007, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Laura
Zwycięzca Konkursu



Dołączył: 01 Wrz 2007
Posty: 528
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Marzeń

PostWysłany: Czw 16:07, 20 Gru 2007 Powrót do góry

Eeeeeeeeeeeeee...
Czy nie za duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuużo tego??
Będziemy to czytać WIEKI!!!
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Śro 18:11, 26 Gru 2007 Powrót do góry

Łe, tam, wieki! Mam do zaoferowania inną książkę. Ulysses Moore! To super seria, o której możecie poczytać tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Naprawdę świetne! Mam wydanie w walizeczce wszystkie części + płyta z pierwszą częścią do słuchania!
Zobacz profil autora
Will
Przyjaciółka władców Narnii



Dołączył: 29 Sie 2007
Posty: 653
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Krainy Zwanej Gdziekolwiek

PostWysłany: Wto 20:10, 05 Lut 2008 Powrót do góry

Francuski pisarz, Erik L'Homme napisał bardzo ciekawą książkę pt. "Księga gwiazd". Właściwie jest to trylogia. Polecam! Ale nie udało mi się nic o niej znaleźć.
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin